Osteoporose medicijnen: risico op botproblemen in de kaak, dijbeen?


Bepaalde typen osteoporose-geneesmiddelen zijn in verband gebracht met een verhoogd risico op twee zeldzame maar ernstige problemen - osteonecrose van de kaak en een ongewoon type fractuur in het bovenbeen (dijbeen).

Osteonecrose van de kaak ontwikkelt zich wanneer het kaakbeen niet geneest na een lichte verwonding, zoals het trekken van een tand. Een dreigende atypische femurfractuur kan pijn in het dijbeen of de lies veroorzaken die subtiel begint en geleidelijk verergert. Het ontwikkelt zich soms in beide benen tegelijk. Indien onbehandeld, kan een volledige fractuur van het femur die chirurgie vereist, optreden, zelfs bij normale gewichtsbelasting.

Bisfosfonaten - zoals alendronaat (Fosamax, Binosto), risedronaat (Actonel, Atelvia), ibandronaat (Boniva) en zoledroninezuur (Reclast, Zometa) - en denosumab (Prolia, Xgeva) zijn in verband gebracht met osteonecrose van de kaak en atypische femurfracturen .

Het risico lijkt te stijgen met de tijd dat de medicijnen worden ingenomen.

Naast de behandeling van osteoporose, worden bisfosfonaten en denosumab ook gebruikt om kanker te behandelen die zich tot op het bot heeft verspreid. Het risico op osteonecrose van de kaak is veel groter voor mensen die hogere doses van deze medicijnen gebruiken om kanker te behandelen dan voor mensen die eenvoudigweg osteoporose behandelen.